reklama

Máme o koliesko naviac a nádherný slovenský porcelán

Moja mama sa vždy bála Koliesok. Inak povedané, bála o stôl. Poháre bez podložky vraj urobia „Kolieska-ktorých-sa-v-živote-nezbavíš“. Táto fóbia patrila medzi dobre strážené rodinné tajomstvá. Až keď ma vydali, opovážil sa brat hodiť svojmu švagrovi podložku pod pohár: mama sa bude hnevať kvôli Kolieskam, zasmial sa, ale zle hrané pohŕdanie nezakrylo jeho skutočné korene. Príslušnosť k rodine plnej hodnotovo podivných rituálov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Na ďalší typ ľudí, ktorí mali o koliesko naviac,ma upozornila kamarátka. Brigádovala vtedy v keramickej dielni a často ich navštevovali ľudia, ktorí, súdiac podľa výrazu, zažívali esteticko-existenciálne zlomy: Nááádherný slovenský porcelán! Foneticky to znelo asi ako: Bjúúútifl! Slouvk! S´rämiks!

Tento pokrik v správnej intonácii sme si s priateľmi pestovali ako vzácny interný majetok. Vždy pred skúškami dedičstvo bujnelo, pridávali sa gramatické kategórie, ako citoslovcia kochania (koch-koch). Kompilovali sme naliehavé filozoficko-spoločenské traktáty na obhajobu poslania Dobrej Ženy v modernej spoločnosti, v intenciách Starého Zákona a inšpiratívnych ženských časopisov. Všetko sme dokumentovali v diele „Zbierka slovenských deverbatív a iných běsú“. Zbierka dosiahla najväčšie uznanie vo chvíli, keď ju jeden z prispievateľov spomenul na prijímacom pohovore ako odpoveď na otázku "Aké ďalšie záujmy máte?". Banky by sa svojich perspektívnych zamestnancov nemali takto hlúpo pýtať...

Vlastnosť "mať koliesko naviac", grécky tuším kalokagatia, sa dá aj stupňovať. Priateľov sme o tom presvedčili, keď sme sa s manželom rozhodli zobrať. Spolu s povesťou čudákov sme teda symbolicky vyženili aj Tredišnl Slouvk S´rämiks. Po otehotnení ste mi, drahí priatelia, venovali knihu Narcizmus. Zbierke rómskej ľúbostnej poézie v rómčine som sa vyhla, ale čajovú lyžičku gravírovanú kružidlom ešte stále vlastním (vlastne mi ju Riško despoticky odňal a má ju v práci, ale čo je v rodine, to sa ráta). Uznávam, že tá exkluzívna škrabka na hlavu, import z Mníchova, je dar hodný okrúhlejšieho jubilea. Aj ja počkám do tridsiatky.

Spomenutý čajový servis mal oficiálnu premiéru predminulý víkend. Teraz, keď ste aj vy väčšinou vlastníci sobášnych listov, som sa odhodlala prijať váš dar a nevidieť v ňom postranné úmysly (po našom: neprojikovať doň vlastné potlačené negatívne sklony). Návštevu som chcela upozorniť na jedinečnosť chvíle, preto som predniesla vetu o tradičnom slovenskom porceláne. Keďže návšteva bola medzinárodná, povedala som to dokonca v origináli. This is traditional slovak ceramics.

Nič zvláštne. A vlastne som ani nečakala, že sa zasmejú. Boli slušne distingvovaní, takže sa nik nespýtal, prečo sa zas raz hlúpo usmievam. Alebo som sa im otočila chrbtom, už neviem. Ešte šťastie, že správna mimika a intonácia vety mi vnútornou cenzúrou neprešla.

Takže, máme o koliesko naviac. Tradičný! Slovenský! Porcelán! nám urobil na drahom novom prenajatom stole v drahom novom prenajatom byte dve neodčiniteľné a neprehliadnuteľné kolieska. Nadávame si, tak nás aspoň vy poľutujte (lut-lut...).




Martina Balogová

Martina Balogová

Bloger 
  • Počet článkov:  105
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sandwich maker. Na nejaký čas býva v Dánsku. Poštovú schránku s nápisom martina.balog má zavesenú na gmail.com. Zoznam autorových rubrík:  Ľudské, tak akurátneDánskoKrížom-krážom, kde som domaNerozumiemKeď mlčanie nepomáhaMalilinkostiSvätuškárenieSúkromnéiba na mojom bloguTajný šuflík úplne naspodu

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu