reklama

Mrke

Do kín prišiel nový dánsky film: Mrke. Tmavý. Psychologická dráma, thriller, samovraždy. Mrke - mesto tmy, pozostávajúce z tmy, ukrývajúce tmu. Miesto, kde je samovražda blízko teba. Rovnomenná dedina skutočne existuje, film sa odohráva a bol natočený priamo v nej. Jeho obyvatelia sa publicite zadarmo veľmi netešia, aj keď sa režisér filmu vyjadril presne naopak: majú sa vraj tešiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

V Dánsku sa už úplne zotmelo (a ešte stále sa stmieva viac a viac). My, prisťahovaní, sa navzájom priateľsky strašíme, dvíhame si hladinu krvi v adrenalíne a rozprávame si hrôzostrašné historky o tom, že v nórskom Bergene už nasnežilo. Keď už tmu začíname vidieť ako problém, zaradíme ju medzi dánske (cudzie) fenomény* a iba sa nad ňou, t.j. nad Dánmi, zlo dobromyseľne uškŕňame. Neznie to síce logicky, ale pomáha. "Tak čo, ide zima?" je obyčajná konverzačná floskula a výborný ice-breaker.

Ak existuje niečo ako komunikačný ice-freezer, je to tá istá otázka položená Dánovi. "Tak čo, ide zima?", nezdržala som sa na návšteve v jednom zo slušných dánskych príbytkov. S hostiteľmi sme sa poznali len zbežne, ale pomýlila ma ich otvorenosť. V rámci neosobnej spoločenskej konverzácie stihli otvoriť témy ako nezvyčajné pôrodné komplikácie, či najvýznamnejšie úmrtia v rodine. "Dcéra je trochu hysterická, to má po mne", s nadhľadom sa opísala pani domáca a jej manžel len nekonfliktne prikyvoval. Príjemná rodinka, povedal si malý diablik vo mne. Povedz im to, povedz.

"Tak čo, ide zima?" Hostitelia ostali úplne paf. Zmätene začali hovoriť o svojich plánoch na zimu, ale ja som sa nedala. Otázku som zopakovala. Chvíľu ma presviedčali, že dánska zima nie je taká krutá, po chvíli si však sami uvedomili vlastnú nepresvedčivosť a už sa na mňa len pozerali smutnými očami. Nakoniec ma od rozpakov a za trest zobrali na futbalový zápas miestneho družstva.

Je tma tabu? Predýchavala som rozpaky a odhodlávala sa spýtať Gitte (odvtedy sa ma tiež stráni). Na stole pred ňou ležala hrubá kniha o interkultúrnom učení a s nadšením rozprávala o vytváraní konceptov, pojmov a kognitívnych máp v rôznych jazykoch. Gitte je Dánka. Ako psychologička chce v budúcnosti pracovať s prisťahovalcami. Gitte pomáha zahraničným študentom s integráciou. Gitte kritizuje dánsku spoločnosť za jej uzavretosť a rezervovanosť. Gitte je ten pravý človek, ktorý mi to vysvetlí, pomyslela som si. "Gitte, je nevhodné alebo urážlivé, ak sa s Dánom rozprávam o počasí?" Vonku bola akurát vo vzduchu absolútne romantická hmla. Gitte nejako posmutnela a rozpačito sa ospravedlnila: "No, dnes je naozaj škaredé počasie... Môžme sa o tom rozprávať... Vieš, ale s tým sa nedá nič robiť... " (Ticho, ktoré nastalo, bolo trápne dlhé.)

"Máte dosť zásob vitamínov na obdobie tmy?", pýta sa spokojná mladá dvojica z reklamného letáku istej lekárne. Takto vyzerá osveta ohľadne blížiacej sa zimy, inak je tma, zdá sa, tabu. O počasí sa rozpráva, len keď je pekne (ale spomenúť ho vtedy patrí medzi povinnosť). Dáni tmu neriešia. Zbožňujú svetlo, ale keď nastane večer tma, márne by ste v obývacích izbách bytov hľadali centrálne osvetlenie. Zasvietia si početné malé lampy, zapália sviečky a nevolajú to tma, ale hyggelig, útulné. Ale, povedzme si pravdu: tma je tma.

"Poďme sa urážať", začínali sme kedysi s babami na intráku väčšinu zmysluplných debát. S urážaním to nemalo veľa spoločného, ale aj tak sme pár nezasvätených návštev úspešne vyplašili. Dodnes mám vypestovaný zvláštny jemnocit na komunikáciu, a ten mi zakazuje začínať touto vetou rozhovory s úplne neznámymi ľuďmi. Ľudia sú citliví. Niekto na svoju plešinu, niekto na zdokonaľujúcu sa formu celulitídy, niekto aj na počasie (to si konečne musím zapamätať). Ale naozaj som chcela byť len milá.







Poznámky: Dáni si Jutský polostrov nazvali Diablovou Zemou sami, s tým nič nemám. S nadchádzajúcou zimou tiež dúfam, že to trochu prehnali (inak nezvyknú). Už pred tromi týždňami sa omša v katolíckom kostole začínala povzbudzujúcou piesňou o jeseni, tme a ukladaní sa na odpočinok. No rain, no rainbow, hovorí zas havajské príslovie (aspoň trochu optimizmu na okraj toho interkultúrneho učenia).



* alebo klasický PNI (problém niekoho iného)

Martina Balogová

Martina Balogová

Bloger 
  • Počet článkov:  105
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sandwich maker. Na nejaký čas býva v Dánsku. Poštovú schránku s nápisom martina.balog má zavesenú na gmail.com. Zoznam autorových rubrík:  Ľudské, tak akurátneDánskoKrížom-krážom, kde som domaNerozumiemKeď mlčanie nepomáhaMalilinkostiSvätuškárenieSúkromnéiba na mojom bloguTajný šuflík úplne naspodu

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu