reklama

Dánske drobnosti rhuse

. Toto dánske písmenko a dánska logika ma už tri týždne prenasledujú. Lebo: =aa. Chceš sa vyťahovať? Šup na koniec abecedy! Kto chce byť prvý, bude ... čo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu
(zdroj: mb)

Dánsko je malá krajina. Slovensko má podľa štatistických odhadov (cia.gov)dokonca o 10 255 obyvateľov viac. Mojím domovom sa na dva roky má stať prímorské mestečko Århus. Po Kodani s 1,5 mil. obyvateľmi je to druhé najväčšie mesto, s príjemnými 250 tis. obyvateľmi. Mestom preteká riečka s minimalistickým názvom Å (hľadajte na konci abecedného zoznamu). Toľko fakty. Napriek tradičnej predstave o rovinatej dánskej krajine je východ Jutského polostrova členitejší. Tiež bývame na kopci, takže bicykel zúfalo premýšľa na svojou neužitočnosťou pred domom. Na uliciach však vidno podstatne menej terénnych áut ako v (hornatej) Bratislave. Dopočula som sa: „ukazovať sa“ nepatrí. Asi aj preto veľa ľudí jazdí na bicykli. Ale popravde: dánska daň na autá je príšerná. Dáni sa však ukážu radi. Obrovské vily v Århuse takmer nenájdete, ale dánsky luxus existuje. Je to sympatický tehlový domček na brehu mora, ktorý rafinovane hovorí o majiteľovej finančnej situácii: obrovské obloky bez záclon a jednoduché zariadenie, ktoré prezrádza vkus architekta a dá vyniknúť veľkoplošným reprodukciám na stene. Dáni vás do svojich domovov pozvú veľmi radi. „Ak chceš niečo hostiteľke priniesť, drobnosťou do domácnosti nikdy nič nepokazíš“, bola som zasvätená do nepísaných pravidiel. Niečo mi hovorí, že tá drobnosť nebude plastový lievik z Ikey, ktorý súrne potrebujem. Všadeprítomné sú totiž drobnosti, ktoré...neviem to opísať. Tak úžasne simulujú jednoduchosť, že hneď v druhom okamihu viete, že stáli kopec peňazí. Obávam sa, že miestni automaticky spoznávajú rukopis svetoznámych dánskych dizajnérov, ktorých mená sa ešte len učím. Minimalistický a precízne funkčný princíp, malé autá, malé domčeky, bicykle, vystatovačné å na konci abecedy, to všetko mi o krajine potichu niečo šepká... Hvad? PS: Môj prvý dojem je napriek všetkému veľmi, veľmi pozitívny. Kultúrne šoky funkčne ventilujem minimalistickou nadávkou: dizajnéri. Asi to tu začnem mať rada.

Martina Balogová

Martina Balogová

Bloger 
  • Počet článkov:  105
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sandwich maker. Na nejaký čas býva v Dánsku. Poštovú schránku s nápisom martina.balog má zavesenú na gmail.com. Zoznam autorových rubrík:  Ľudské, tak akurátneDánskoKrížom-krážom, kde som domaNerozumiemKeď mlčanie nepomáhaMalilinkostiSvätuškárenieSúkromnéiba na mojom bloguTajný šuflík úplne naspodu

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu