reklama

Algoritmus na nenaučenie dánskych čísloviek do sto

Päťdesiat je polovica zo šesťdesiatich, sedemdesiat je takmer osemdesiat. Jedného dňa budem iste babička, preto začnime deväťdesiatpäťkou. Francúzske číslovky som sa naučiť nevedela. Aj takú deväťdesiatpäťku poznám len ako kuriozitu. Doslova je to štyrikrát dvadsať plus pätnásť, hádam nikto nechce, aby som sa týmto hádankovo rébusovým spôsobom učila všetky. Povedala som si na strednej a skutočne mi do maturity robili problémy. Prekvapivo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Keďže dánske sa naučiť musím, práve tak trochu ležérne váham, ktoré z nich si obľúbim, t.j. naučím sa. Na všetky jednoducho nemám. No nemám. Chabú schopnosť memorovať nemám adekvátne vyváženú ničím.

Budem fonetická: 3 - trai, 4 - fír , 5 - fem. Tie mi idú. Podobne znejúce k trojke sú potom 30 - tralve a 60 - tres. No pridám zákerných 50 - haltres, čo vlastne znamená „polovica zo šesdesiatich“, a kontinuita logického radu je narušená. Falošnú nádej môžu ešte vzbudiť 40 a 80, ktoré znejú podobne ako štvorka - för a fírz, ale 70 sa votrela do systému a je nepochopiteľne halfjérz (polovica čoho?). S privretím oboch očí, ako hovoril náš matematikár, by hádam 50 mohlo byť „tak napoly 60“ a 70 „takmer osemdesiat“. Ale nesedí zas 90 - halfemz (polovica pätiek?). Lahôdkou tak zas ostáva 95 - femohalfems (môj súkromný preklad: päť a polovička z piatich).

Urobila som naozaj všetko, aby som sa číselká poriadne naučila, sebazapieranie mi ide celkom dobre: vyvalila som sa na dve hodiny pri mori. Otteoghalvtreds, seks hundrede og niogfirs, femoghalvfems, to tusinde sekshundrede og nioghalvfems, et tusinde ni hundrede og nioghalvfems eller nitten hundrede og nioghalvfems, písala som si na papier.

A hlavou mi aj tak behali len: jednotky? Určite maximálne dvojky... Tie, čo si už dávno spočítali dva a dva a zdá sa, že si z toho nerobia ťažkú hlavu: na pohľad sedemdesiat - osemdesiatročné (halfjérz - firs) babky, sa opaľovali hore bez.

Čítam v turistickom sprievodcovi: v Dánsku nenájdete nudistické pláže. Každý sa rozhoduje sám, koľko svojim spoluobčanom ukáže.

Jedného dňa... Jedného dňa budem iste babička, spievala si kedysi Bambuľka: roky prejdú potichúčky a budú ma bolieť nôžky, voľné miesto budem hľadať, isto-iste budem rada, keď sa niekde nájde voľná lavička... :-)

Máme jednu babičku v susedstve. Manžela v sobotu ráno ku kuchynskému oknu nedostanem. Naša babička sa tiež rozhodla, že skrývať nemá čo, a práve vtedy na balkóne raňajkúva.

Tak taká babička ja budem, keď raz budem femoghalvfems. Strašiť mladých mužov, juhú! Isto-iste budem rada...



Martina Balogová

Martina Balogová

Bloger 
  • Počet článkov:  105
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sandwich maker. Na nejaký čas býva v Dánsku. Poštovú schránku s nápisom martina.balog má zavesenú na gmail.com. Zoznam autorových rubrík:  Ľudské, tak akurátneDánskoKrížom-krážom, kde som domaNerozumiemKeď mlčanie nepomáhaMalilinkostiSvätuškárenieSúkromnéiba na mojom bloguTajný šuflík úplne naspodu

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu